vrijdag 24 januari 2014

Hoe maakt u uw freelancer beter?

Puur meer rendement uit uw huurling met een goede briefing
door Johan Verest, freelance copywriter




“If you pay peanuts, you get monkeys” – de grote David Ogilvy kon sappig man en paard noemen. Zijn gevleugelde woorden gaan ook op voor de freelancer die u inhuurt. Een goede professional kan u een mooie duit kosten, maar het is wel de bedoeling dat u die investering dubbel en dwars terugverdient. Hoe dubbel en hoe dwars, dat hangt voor een groot deel af van uzelf. Of beter gezegd, van de energie die u in uw briefing stopt. Een goede briefing zorgt er niet alleen voor dat uw freelancer sneller werkt, maar ook rijpere vruchten afwerpt. Beschouw het schrijven van uw briefing dus niet als tijdverlies, wel integendeel. Het spreekwoord “tijd is geld” spreekt nergens meer in uw voordeel dan hier.

Maar wat is nu een goede briefing? Daarover zijn al hele bibliotheken volgeschreven. De tientallen reclamebureaus waarvan ik ooit al een briefing kreeg, zweren elk bij hun eigen standaarddocument. Eén ding kan ik u met zekerheid vertellen: goede briefings zijn zeldzaam, omdat het schrijven ervan een stevige kluif is. Wilt u er zich in vastbijten – en dat beveel ik u van harte aan – dan neemt u het best de volgende vuistregels in acht.


1. Uw briefing is kort

Een freelance copywriter is een veulen dat niet op stal wil staan, maar draven. De ideale briefing telt daarom niet meer dan twee of drie pagina’s. Overschrijdt u deze grens, dan loopt u het risico dat uw freelancer gaat dagdromen, geeuwen of op zijn horloge kijken – althans, dat overkomt mij toch.

Die beknoptheid heeft een goede reden. Het dwingt u om knopen door te hakken. Om te beslissen wat belangrijk is en wat niet. Laat die keuze niet aan uw freelancer over. Hij kent uw product of bedrijf niet zo goed als u, en het risico bestaat dat hij op de verkeerde paarden wedt.


2. Uw briefing bevat 1 (één) key message

Dit is het hart van uw briefing, de ruwe diamant die uw freelancer tot een fonkelende briljant zal slijpen. Het is de reden, in één enkele zin gebald, waarom uw doelgroep moet kiezen voor uw product of dienst.

U mag dus gerust wat langer blijven stilstaan bij het vastleggen van de key message. Maar hoe vindt u deze nu precies? Wel, u kunt bijvoorbeeld het antwoord zoeken op de vraag: wat is het effect van mijn product of dienst? Deze vraag stellen betekent dat u even in de schoenen van de doelgroep gaat staan. U denkt niet meer vanuit het standpunt van uw bedrijf, maar wel wat u voor uw klant kunt betekenen. Dat effect kan voortkomen uit een productkenmerk, maar kan ook liggen in de prijs of de service die u aanbiedt. Heel nuttig is dat u deze key message formuleert in de “u” vorm. Met andere woorden: u richt het woord reeds tot uw doelgroep.

De voorbeelden van key messages en de 3 andere tips leest u in 1-21 Update, het magazine van en door direct en digital  marketeers.

Abonnee worden? Ontdek de voordelen



Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...